Geek affinity?

Misschien pas ik echt wel niet in de professionele wereld waarin ik vertoef… The Dog alleszins niet, zoveel is zeker, maar nu begint Dweezel toch ook hard te twijfelen. How come? Door het bekijken van het filmpje van het laatste bedrijfsevent. Eén van de onderdelen was, per groep van tien, de eerste salsa pasjes aan te leren. De geeks waarmee de IT-wereld is bezaaid gaan, natuurlijk, in pak en das naar zo’n feest (uitzondering: ondergetekende), zijn netjes kortgeknipt (uitzondering: ondergetekende) en gedragen zich o zo professioneel (uitzondering: ondergetekende). Ziet u het al voor u? Zo’n bende en salsa? Op zich een leuke challenge natuurlijk met compleet ritmegestoorde mannen en zéker als het slachtoffer dat ons die pasjes moest aanleren een, euh, welgevormde jonge vrouw bleek te zijn, gekleed in een weinig verhullend niemendalletje. Onnozel gegiechel troef en op dat filmpje zijn alle blikken duidelijk gefocust op iets helemaal anders dan de pasjes. Héél professioneel… en de vrouw in kwestie was hét onderwerp van de rest van de avond in bewoordingen die, euh, niet van de poes waren. Ik krijg dan steevast zo’n wrang gevoel, zoiets van “kunnen die nu echt over niks anders praten dan over hun werk of over mooie vrouwen”? Nu, als je op het jaarlijks bedrijfsfeest bent mét partner, kan je sommige van die mannen wel begrijpen, maar toch… Ongetwijfeld zijn ze stuk voor stuk goed in hun job, daar niet van, maar daarbuiten merk je geen spatje empathie, charme, respect of originaliteit op. O ja, Dweezel en The Dog moesten daar ook bas spelen en de eerste vijf vragen er na waren allemaal variatie op: “uw gitaar heeft maar vier snaren, dat zijn er normaal gezien toch meer? Of was ’t één van in de solden?” Woehahahaha, lachen geblazen! Dweezel, rustig, antwoordde dan elke keer dat hij al blij was dat sommigen wisten dat het een soort gitaar was en dat een ‘gewone’ gitaar meer snaren heeft dan vier. Dé joke van de avond, dat en het feit dat ik was ingedeeld bij het roze team. Ik werd gebombardeerd tot gitaar-met-vier-snaren-spelende-homo, door quasi iedereen als grap bedoeld, maar door één complete etter niet. Te pas en ten onpas moest hij daar mee op de proppen komen, tot absoluut vervelens toe. Surreëel, die avond: een ‘gewone’ bas heeft vier snaren, ik ben een oer-hetero, ik heb in mijn vriendenkring enkele echte homo’s – zelfs het cliché type – en ik zit daar in een bende van ongeveer veertig geeks waar ik geen enkele, maar dan ook geen enkele affiniteit mee heb. Het was alsof ik er niet was, het was alsof ik keek naar mezelf van ergens anders, way up cloud nine, maar The Dog gromde dat het een lieve lust was…

Let op, ik scheer niet alle IT-ers over dezelfde kam, helemaal niet. Ik heb enkele vrienden uit die wereld die wél een mening hebben, die wél kunnen schrijven (bijvoorbeeld het proza van Coltrui) en niet over niks anders dan hun werk of vrouwen kunnen praten. Zij beheersen de kunst van in die wereld te vertoeven en zich niet te enerveren in de complete oppervlakkigheid en de onbestaande emotionele quotiënten van de mede-bewoners. Zij doen hun job bovendien graag en daar heb ik alle respect voor. Misschien ben ik gewoon te moeilijk? Of misschien ben ik wel de etter? Op elk nieuw intake gesprek bij elk nieuw bedrijf kan ik me verkopen als de beste, praat ik hun taal en draag ik een pak en een das en steevast, eens ik een maand in die nieuwe functie zit, vraag ik me af waarom ik me die job nu weer heb ingezwanst want het interesseert me, in se, geen flikker. It’s a job, het is goed betaald, ik heb een dikke voiture, ja. Het échte leven en echte voldoening heb ik elders gevonden en ik denk dat professionele voldoening me altijd vreemd zal blijven zolang ik in dezelfde branche blijf werken.

It could be worse, right? Eigenlijk ben ik intens gelukkig en bezorgt thuiskomen bij Het Lief mij een instant cloud ten ervaring. Dàt, beste mensen, doet al mijn frustraties over banaliteiten zoals mijn werk, verdwijnen als sneeuw voor de zon en ik smelt met veel plezier mee.

Om het met Chic (die van Le Freak) te zeggen: “yawza, yawza, yawza“.🙂

Tags: , ,

4 Reacties to “Geek affinity?”

  1. elke Says:

    Ik heb een paar IT-maten en die praten zelden of nooit over hun werk. Je zit duidelijk bij de verkeerde soort op je werk.😉
    Persoonlijk heb ik op werkvlak een ontzettende hekel aan die vrouwen die alleen maar over hun kinderen kunnen babbelen en daar meteen aan linken hoe lastig het wel is om daarbij nog te werken. Get a life zeg! (allé, dat is niet tegen jou natuurlijk!)

  2. Stekelbeesje Says:

    Ik denk dat je die oppervlakkigheid in héél veel sectoren ziet de laatste tijd. Mensen zijn vooral nog geïnteresseerd in zichzelf …
    Daarom dat ik zo blij ben met my job at home … ;o).

    Have a nice weekend !

  3. Margo Says:

    De meeste IT’ers die ik die ik ken zijn Hollanders (we moeten werkgerelateerd enorm veel beroep op hen doen). Diegene die ik ken zijn saaie wereldvreemde nerdjeanetten, eigenlijk. Ik vrees dat mijn beeld van de IT-wereld een beetje vervormd is hierdoor.

    Eender welke job je doet, het is overal iets als je moet samenwerken met anderen. Er zal altijd wel iemand tussenzitten van wie je de webben krijgt. Er is maar 1 rotte appel nodig om de hele mand te verzieken, you know.
    Ik mag eigenlijk niet meepraten over de verschillende karakters van mensen want ik ben de meeste mensen sowieso tamelijk rap beu.

    Volgens mij ben je niet moeilijk, en ook geen etter, tenzij je een moeilijke etter bent natuurlijk.
    Het voornaamste is dat je een warm en liefdevol nestje hebt om in thuis te komen, dat op zich is geweldig veel waard. Fijn dat je het ook zo aanvoelt.

  4. zapnimf Says:

    Ahja, heel het werk is flairtype en alleen ikke ben niet zo oppervlakkig. En dat geldt voor ons allemaal! Whoehaa! Zijn wij – bloggers – toch effe geweldig!
    En moose ook… die toevallig ook ICT’er is.

Geef een reactie

