Bleed the freak

Naast de titel van een nummer van Alice in Chains, is dit ook wel eens de gedachte die Dweezel heeft in sommige situaties, close encounters of the third kind met sommige Waalse broeders, vooral op slechte momenten. Ja, ook Dweezel heeft slechte momenten, eigenlijk dagelijks, vanaf het uit bed kruipen tot zijn vijfde koffie. En dan zit hij daar op zijn werk, na twee uur file, met zijn derde koffie, dus lang voor hij begint te functioneren en de telefoon van zijn collega, die er even niet is, gaat. Sterreke 5, lijn overnemen…

“Met Dweezel aan het toestel van IG”
“Euh, IG n’est pas là?”…
“Neen, ze is even weg, ik weet niet waar ze is.”
“Euh?”
“Kan ik een boodschap overbrengen?”
“Euh?”
“Welcome to the Twilight Zone!” (licht demonische toon)
“Euh???”
“Ah, u praat geen Nederlands?” (valt-uit-de-lucht toon)
“Euh?”

Op dat ogenblik komt de genaamde IG afgeslenterd. Ik zeg haar dat Euh aan de telefoon is en ga om mijn vierde koffie. Ik heb er geen probleem mee mijn Franstalige collega’s in het Frans te woord te staan, maar ik heb er wél een probleem mee dat quasi (geen veralgemening) elke Franstalige collega er per definitie van uitgaat dat zijn gesprekspartner Frans praat, zeker als ik die gesprekspartner ben en zeker vooraleer ik mijn vijfde koffie binnen heb. Als ze dan nog niet eens de vraag verstaan of ik een boodschap kan overbrengen – ik bedoel, da’s toch recht uit “Telefoneren voor dummies” – dan sta ik daar in de binnentuin, met koffie vier, lurkend aan een sigaret, te denken: “Bleed the freak”. Of dat dan slaat op mij of op mijn Franstalige collega mag u zelf uitmaken.

Tags: , , , ,

4 Reacties to “Bleed the freak”

  1. JB Says:

    Fijne blog! Mooi geschreven, soms grappig, vaak raak. Ik hoop dat je het volhoudt, want ik vind het lezen plezant. Succes!
    Grts, JB

  2. Trits Says:

    U voelt zich een taalkundige nul? Een spelletje taalschaken met Franstalige overheidscollega’s might just do the trick. Nederlands? Duits? Engels? Zweeds? Frans? En hup, problem solved!

    Maar ook dit is zeker geen veralgemening😉

    Gegroet!
    El betweter die u net toch erg koppig toevoegde aan haar wastlijst der topblogs :-p

  3. Stekelbeesje Says:

    Hihi … Geweldig gewoon. En ik deel jouw mening over de ‘niet-veralgemening van Franstaligen’ ;o) ondanks dat ik heel leuk vind om eens iets anders dan Nederlands te kletsen …
    Ik zet je bij deze bij mijn favo’tjes !

    Have a nice weekend !

  4. zapnimf Says:

    Watte ‘bleed the freak’? Is het teveel gevraagd om u in het Nederlands uit te drukken, ja?

Geef een reactie

